16 noiembrie 2008

Căpitan Nicolae RĂDULESCU-LEMNARU

Nicolae Rădulescu s-a născut la data de 14 octombrie 1908 în localitatea Sălciile din jude ul Prahova. Pronimicul „Lemnaru” l-a primit de la strămoşii săi, din Maramureş, refugia i la Mireş, apoi Inoteşti şi Sălciile. Via a profesorului de matematică Nicolae Rădulescu-Lemnaru a căpătat noi valen e în timpul celui de al doilea război mondial.

La data de 22 iunie 1941 sublocotenentul Rădulescu se afla la Prut, fiind încadrat în efectivele Diviziei 13 Infanterie Ploieşti. Ajuns la vârsta de 97 de ani îşi aminteşte că a participat la luptele pentru eliberarea Basarabiei, la luptele dintre Nistru şi Bug şi între Bug şi Nipru. Ajuns la Novocerkask a participat la slujba religioasă desfăşurată în catedrala din localitate, pe care guvernan ii sovietici o transformaseră în magazie de cereale şi grajd pentru cai. Fiind profund mişcat de cele văzute a scris un articol pe care l-a trimis spre publicare revistei „Şcoala Prahovei”, din al cărei colectiv de redac ie făcea parte. În articolul cu pricina proslăvea măre ia şi frumuse ea artistică a catedralei, corul cazacilor, pioşenia împinsă până la suspin a credincioşilor prezen i şi critica barbaria sovieticilor. Acest articol, aparent banal şi inofensiv, a deturnat cursul vie ii lui Nicolae Rădulescu-Lemnaru. După citirea articolului comandantul Armatei a 3-a a ordonat trimiterea în ară a ofi erului, la 12 mai 1942, pentru a fi încadrat instructor la Şcoala Militară de Ofi eri în Rezervă din Ploieşti, precum şi pentru folosirea sa în calitate de corespondent al publica iilor militare şi civile. În luna august 1944 a participat la despresurarea şi apărarea oraşului Ploieşti de trupele germane, remarcându-se prin oprirea debarcării în Gara de Sud a trenului blindat german şi silindu-l să se retragă în gara Teleajen, iar de acolo să intre în manevră până la sta ia Valea Largă, unde ceferiştii demontaseră terasamentul, făcându-i prizonieri pe nem i.

Căpitanul Nicolae Rădulescu-Lemnaru a oglindit în scrierile sale temele istorice şi evenimentele din război: „Strămoşii” (1936), „Ruinele castelului” (1972), „Fiica lui Zoltes” (1975), „Burebista” (1982), „Povestea caporalului Filip” (1980) etc. Pentru faptele sale de arme a fost decorat cu ordinul „Coroana României”, medalia „Eliberarea de sub jugul fascist” şi medalia „Crucea Comemorativă al celui de al doilea război mondial” şi a primit titlul de Cetă ean de Onoare al Municipiului Ploieşti.

10 comentarii:

Magdalena Radulescu-Möller spunea...

Multumesc frumos pentru superbul Articol, prin care am aflat iarasi câteva "Noutati", despre Unchiul meu, Scriitorul Nicolae RADULESCU-LEMNARU, Fratele mai mic al Tatalui meu. A existat, la un Moment dat, un Articol scris de Serghie Bucur în Ziarul "Vocea Ploestilor"(?), "Fratii LEMNARU redivivus", care-a disparut, din Pacate... De-acolo am aflat ca Unchiul meu a luptat, alaturi de celalalt Frate mai mic al lor, Eugen LEMNARU, colonel în Rezerva, în Padurea de la Paulesti, atunci când românii au trebuit sa întoarca armele contra nemtilor... Eugen Lemnaru, care este si Pictor, si a avut Expozitie si-n Ploiesti, mai traieste înca, în Orasul Moreni. Si Fiul Scriitorului, purtând acelasi Nume ca tatal sau, mai este înca în Viata, traind la Tulcea, precum si Fiica Sctiitorului, Magdalena Ionescu, în Ploiesti, dar nici unul din ei, nu se ocupa de "mostenriea" lasata de Unchiul meu...

Magdalena Radulescu-Möller spunea...

Tatal Scriitorului Nicolae RADULESCU-LEMNARU si al Fratelui sau, Eugen LEMNARU, Bunicul meu, Stefan LEMNARU, Primar în Comuna Salciile, Jud. Prahova, a luptat în Primul Razboi Mondial. El a fost dat în Schimb de Prizonieri, la Nemti, la Turtucaia, pe 14.08.1916, tinut cca. 2,5 Ani, în Lagarul din Lambsdorf (Lambinovice) astazi, pe-atunci în Silezia Superioara, astazi în Polonia..., purtat apoi prin Düsseldorf, Bruxelles si Paris, si trimis prin Toulon si Varna, pe Vas, înapoi la Vatra... Exista un Carnet cu Notitele lui, dupa care Unchiul Eugen a refacut Traseul, Povesti si Lucruri pe care eu le gasesc f. interesante si "importante", de care Nu se intereseaza însa NIMENI, din Familie...

Magdalena Radulescu-Möller spunea...

Numele lor de Familie ar fi trebuit sa fie LEMNARU, dar când Tatal meu, cel mai în Vârsta Fiu al Primarului Stefan LEMNARU din Satul Salciile, s-a dus la Liceul "Sf. Petru si Pavel", la Ploiesti, fiind Nepotul lui Radu LEMNARU, si el Primar în Salciile, a fost facut Radulescu... Tatal meu a purtat Numele de Radulescu, unchiul Nicu si-a adaugat însa Lemnaru, iar ceilalti doi Frati ai lor au ramas LEMNARU...

Magdalena Radulescu-Möller spunea...

Trebuie sa mai remarc cu Parere de rau, ca celuilalt Unchi de-al meu, col. (rez.) Eugen LEMNARU, NU i s-a facut un Portret aici, desi el a fost OFITER de Meserie, si înca în Viata, ULTIMUL VETERAN de RAZBOI din Municipiul Moreni, dat afara din ARMATA, în 1953, ca Fiu de "CHIABUR", desi Bunicul meu a fost FUNCTIONAR, si PRIMAR, si a avut doar vreo 10 HA de PÂMÂNT, din care trebuia sa hraneasca cei 7 COPIII, dar si PICTOR !!!...
Adaog câteva Linkuri...

Articol de Serghie BUCUR în "Vocea Prahovei": "Fratii Lemnaru redivivus", 25.05.2009...

Video de Sebastian Dragan, MDI TV: https://www.youtube.com/watch?v=sp1KnqHIr5U, 27.01.2015...

Articol în Ziarul "Adevarul", 2.11.2016...
https://adevarul.ro/locale/targoviste/centenarul-intrarii-romaniei-razboi-mondial-sarbatorit-moreni-alaturi-general-varsta-95-ani-1_581977cb5ab6550cb821e101/index.html

https://www.facebook.com/primariamunicipiuluimoreni/photos/a.1408596476122350/1968704750111517/?type=3&theater, si f. multe Fotografii, cu Ocazia CENTENARULUI Primului Razboi Mondial, si al UNIRII, fiind înca în VIATA, la 97 de ANI !!!...

Unknown spunea...

Bună seara doamna Magdalena... Mă numesc Cristina și l-am cunoscut pe maestrul N. Radulescu - Lemnaru în anul 1995 în tren.... Nu îmi aduc aminte exact unde calatoream... Unchiul dumneavoastră mi-a dăruit atunci un articol dintr-un ziar despre dumnealui cu dedicație... Dacă doriți vă pot trimite acel articol....

Magdalena Radulescu-Möller spunea...

Draga Dna Cristina, multumesc ptr înstiintar. Cu f. mare placere. Multumesc.

Unknown spunea...

Multumesc mult pentru informatie. Am cartea de povestiri "Ursuletii Lui Raduna" scrisa de domnul Radulescu-Lemnaru , pe care mama mea ( Dumnezeu sa o odhneasca in pace) mi-o citea prin 1970-1972 , in copilaria mea, azi am gasit-o in biblioteca si mi-am amintit de frumoasele povestiri si am dat-o ficei mele sa o citeasca . Nu am stiut nimic pana acum despre autorul cartii. Inca odata multumesc pentru informatie. Daniel Dimulescu- Cugir- Alba.

Magdalena Radulescu-Möller spunea...

Stimate Dle Daniel Dimulescu, ce frumos ca s-a gasit cineva care are cunostinta macar de una din Cartile Scriitorului Nicolae Radulescu-Lemnaru, desi doar de o Carte de Copii... Stiu ca Volumele Unchiului meu au fost prin Biblioteci, pe la Sate, dar N-am cunostinta cât au fost de citite. Cineva a scris cândva, într-un Comentar, c-ar fi învatat, la Scoala, Poezia lui despre Satul lor, Salciile... Tatal meu a pictat în Ulei, începând de la 17 ani, Caprioare, venind Iarna la Casele înzapezite..., Drumul spre Maia, de unde se tragea Bunica..., Tablouri "romantice", cu Luna pe Mare, Portrete ale Compozitorilor Franz List si Richard Wagner. Era f. mare iubitor de Muzica clasica, Bach, Beethoven, Mozart... A cântat toata Viata la Vioara, Piesele mici ale lui Fritz Kreisler, "Liebesleid" ("Suferintele Iubirii"), si "Die letzte Rose" ("Ultimul Trandafir"), "Träumerei" ("Visare") de Robert Schumann etc., pe care le am si-acum în Ureche... Am fi putut avea cu Totii niste Vieti frumoase, pline de ARTA, daca N-AR fi fost MINCIUNILE si CORUPTIA, ARIVISMUL si TRADAREA... Mi se face rau, când ma gândesc CU CE s-au ocupat ALTII, CONATIONALII nostrii, care-au facut "CARIERA", fie cu PARTIDUL, respectiv cu TURNATUL, la SECURITATE, NU prin CALIFICARI în MESERII si PROFESII SERIOASE, ci pe Spesele ALTORA, care NE-AU DISTRUS VIATA... Ai mei au fost o Familie de ROMÂNI de la TARA, VALAHI, care s-au ridicat prin MUNCA cinstita, dar au fost... "DATI AFARA" si ÎNLOCUITI, de JUGODII si JAVRE, ai caror URMASI mai sunt si astazi la PUTERE, din Pacate, care NE-AU DISTRUS VIETILE, si Ne-au gonit din TARA...

Unknown spunea...

Am intrat pe acest blog cu speranța de a afla cât mai multe despre N.RĂDULESCU-LEMNARU.
Doresc să aduc aminte despre romanul ”Burebista” ,o lucrare fascinantă.

Raul Sebastian Baz spunea...

O întrebare: la ce școli ploieltene a predat? Mulțumesc.